بنر رادمان فریت

فریت بار | مراحل، مدارک، هزینه ها، بسته بندی

فریت بار

مراحل، مدارک، هزینه ها، بسته بندی
فریت بار یا صادرات وارداتی مواد و کالاها در سفرهای بین المللی است که به وسیله ناوگان هوایی، دریایی یا زمینی صورت می‌گیرد. هر نوع فریت، مراحل خاص خود را دارد. در زیر به مراحل هر نوع فریت و مدارک مورد نیاز، هزینه‌ها و بسته بندی آنها اشاره خواهیم کرد.

فریت هوایی

فریت بار هوایی مراحلی دارد که حتما باید بصورت جداگانه و دقیق انجام بگیرد. مراحلی مانند ۱) دریافت درخواست ارسال بار از مشتری ۲) بسته بندی کالا به روش مناسب برای حمل و نقل هوایی ۳) ثبت نام و انتخاب شرکت حمل و نقل هوایی ۴) تحویل کالا به شرکت حمل و نقل هوایی ۵) انجام مراحل مربوط به امور تشریفاتی و اسناد گمرکی۶) حمل و نقل کالا تا مقصد نهایی ۷) تحویل کالا به مشتری در مقصد.

مدارک گمرکی

مدارک گمرکی مورد نیاز که حتما باید تهییه شوند عبارتند از؛ فاکتور فروش، فاکتور اصلی صادرات، بیمه‌نامه، بارنامه هوایی، گواهی منشا، گواهی مبادله، مجوز صادرات.


هزینه حمل و نقل هوایی
هزینه بسته بندی و بارگیری
هزینه گمرکی و اوراق بهایی
هزینه بیمه کالا


بسته بندی

بسته بندی کالا باید متناسب با نوع کالا و شرایط حمل و نقل هوایی باشد. از جمله بسته بندی‌های معمول می‌توان به جعبه‌های چوبی، کارتن‌ها، پالت‌ها، کیسه‌های پلاستیکی و… اشاره کرد. از جمله بسته بندی‌های معمول می‌توان به جعبه‌های چوبی، پالت‌ها، کیسه‌های پلاستیکی و… اشاره کرد. بسته بندی باید مقاوم و مناسب برای حفاظت از کالا در برابر آسیب های ناشی از ضربه و نفوذ آب و گرد و خاک باشد.


فریت دریایی

در این بخش به فریت دریایی بار میپردازیم. مراحلی را که باید انجام داد و همچنین اسناد مورد نیاز و هزینه های قابل پرداخت را مورد بررسی قرار میدهیم. مراحل فریت دریایی به شرح زیر است؛
۱) دریافت درخواست صادراتی از مشتری ۲) بسته بندی کالا به روش مناسب برای حمل و نقل دریایی ۳) ثبت نام و انتخاب شرکت حمل و نقل دریایی ۴) تحویل کالا به شرکت حمل و نقل دریایی ۵) انجام مراحل مربوط به امور تشریفاتی و اسناد گمرکی ۶) حمل و نقل کالا تا مقصد نهایی ۷) تحویل کالا به مشتری در مقصد.

مدارک مورد نیاز فریت دریایی

مدارک و اسنادی که در جریان ارسال بار دریایی به آن نیاز پیدا میکنیم بشرح زیر میباشد؛
فاکتور فروش
فاکتور اصلی صادرات
بیمه‌نامه
بارنامه دریایی
گواهی منشا
گواهی مبادله
مجوز صادرات

هزینه ها

هزینه‌های فریت دریایی که به دو قسمت ارسال بار از طریق کشتی و همچنین تهیه و تنظیم اسناد گمرکی و امور تشریفاتی میباشد بشرح زیر است؛
قیمت حمل و نقل دریایی
قیمت بسته بندی و بارگیری
قیمت گمرکی و اوراق بهایی
قیمت بیمه کالا
هزینه مربوط به خدمات مشاوره‌ای (در صورت نیاز)
هزینه‌های مربوط به دستگاه‌های بارگیری و تخلیه در بنادر


فریت زمینی

مراحل ارسال بار بصورت زمینی یا همان فریت بار زمینی همانند دو روش هوایی و دریایی میباشد


مدارک مورد نیاز ارسال زمینی

هزینه های این نوع از ارسال بار نیز به همین منوال میباشد البته با اندکی تفاوت مانند، هزینه‌های مربوط به استفاده از مسیرهای راهی، معابر و پایانه‌های مرزی.


اسناد و مدارک ارسال بار

حالا به مواردی که مربوط به مدارک مورد نیاز، هزینه‌ها و بسته بندی فریت های هوایی، دریایی و زمینی هستند، بپردازیم. برای هر نوع فریت، مدارک زیر ممکن است مورد نیاز باشد را بررسی و در مورد هرکدام بصورت مختصر توضیح میدهیم؛

فاکتور فروش: شامل جزئیات کامل در مورد کالاها و قیمت آن‌ها است.

فاکتور اصلی صادرات: این فاکتور حاوی جزئیات کامل صادرات، از جمله نام و آدرس فروشنده و خریدار، توضیحات کالا، مقدار، قیمت و شرایط پرداخت است.

بیمه‌نامه: برای بیمه کالا در طول سفر صادر می‌شود و جزئیات پوشش بیمه را شامل می‌شود.

بارنامه: مدرکی است که جزئیات کامل حمل و نقل کالا را شامل می‌شود، از جمله اطلاعات درباره مبدأ و مقصد، وسیله حمل و نقل، تعداد بسته‌ها و وزن کل.

گواهی منشا: این گواهی تایید می‌کند که کالاها از کشور مبدأ خارج شده‌اند و مشخص می‌کند که کالاها از کدام کشور صادر شده‌اند.

گواهی مبادله: این مدرک نشان می‌دهد که کالاها تحت مجوز و مقررات صادراتی مربوطه صادر شده‌اند.

مجوز صادرات: برای برخی کشورها یا کالاها مجوز صادرات خاصی لازم است که باید در اختیار داشته باشید.

مجوز تردد بین المللی: برای فریت زمینی در بعضی از موارد، مجوز تردد بین المللی لازم است.

 


قیمت و هزینه فریت بار

هزینه حمل و نقل هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا به ترتیب نوع فریت عبارتند از؛
هزینه بسته‌بندی و بارگیری: هزینه بسته‌بندی کالا به شیوه‌ای که مورد نیاز حمل و نقل است و هزینه بارگیری کالا به وسیله شرکت حمل و نقل ممکن است برای فریت هوایی، دریایی و زمینی متفاوت باشد.
هزینه‌های گمرکی و اوراق بهایی: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مرتبط با گمرک‌بان و انجام مراحل گمرکی از جمله تعرفه‌ها، مالیات‌ها، عوارض و هزینه‌های مربوط به اوراق بهایی (مانند گواهی‌های منشا و مبادله) است.
هزینه بیمه کالا: برای اطمینان از حفاظت و جبران خسارت‌های احتمالی، معمولاً بیمه کالا در طول حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود. قیمت اصلی بر اساس ارزش کالا و نوع ریسک‌های پوشش داده شده توسط بیمه‌گر محاسبه می‌شود.
هزینه‌های مربوط به خدمات مشاوره‌ای: در برخی موارد، برای انجام صحیح مراحل صادرات و امور گمرکی، ممکن است نیاز به خدمات مشاوره‌ای باشد. هزینه این خدمات بستگی به نوع و مدت خدمات وارد شده و می‌تواند متفاوت باشد.
هزینه‌های مربوط به دستگاه‌های بارگیری و تخلیه در بنادر: در صورت استفاده از دستگاه‌های بارگیری و تخلیه در بنادر در مراحل فریت دریایی، هزینه مربوط به این دستگاه‌ها و خدمات مرتبط با آن‌ها ممکن است محاسبه شود.

ارسال نظر

3 پاسخ به “فریت بار”

  1. […] قوانین و مقررات صادرات، استفاده از بسته‌بندی مناسب و انتخاب روش حمل و نقل صحیح به همراه محاسبه دقیق هزینه‌ها از عوامل کلیدی در […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *